Desobediencia creativa en los modelos de negocio

3
Desobediencia

Leo un artículo sobre Keiichi Kikuchi, quien es conocido en Japón por ser el CEO de una de sus mayores empresas editoriales.

After eight years as manager of a cramped bookstore in Nagoya, Japan, selling gossip magazines and cheesy novellas to housewives, Keiichi Kikuchi needed to breathe. So he borrowed money from his parents, convinced his wife to hand over her life savings of $50,000 and, with the help of a bank loan, opened his own shop. Village Vanguard, named after the New York club that inspired his love of jazz, sold avant-garde books. “Young people back then found the whole thing exciting,” recalls Kikuchi, 57, as he leans across the billiard table he uses as a desk.

That was in 1986; sales that first year were $210,000 (at today’s exchange rate). Now Kikuchi presides over an empire of 157 company-owned and 34 franchised outlets in Japan. The chain netted $7.4 million last year on revenue of $120 million.

His secret was cross-merchandising, an old staple of U.S. retailing but somewhat foreign to Japan. Kikuchi sells CDs, pictures, figurines and other paraphernalia by linking them to the specialty books on the store shelves. On the same shelf as, say, the novel Norwegian Wood by Haruki Murakami you might find the Beatles’ Rubber Soul album and books that inspired the Japanese author, including Truman Capote’sBreakfast at Tiffany’s; a photo collection of Audrey Hepburn, who starred in the movie of the same title, rounds off the display. The travel section might offer magazines, tour guides, model jumbo jets, compact suitcases, chunky hotel key holders and retro push-button phones once common in U.S. hotel rooms.

Habla el artículo sobre su secreto: la introducción de cross-merchandising en sus tiendas. Vende CDs, fotografías, figuras y otra parafernalia relacionada con el libro que está en cada estantería: en la misma estantería que la novela “Norwegian Wood” de Haruki Murakami puedes encontrar el álbum (Rubber Soul) donde aparece la canción (Norwegian Wood de los Beatles) y otros libros que inspiraron la novela, como Breakfast at Tiffany’s de Truman CapoteOtras empresas como Starbucks también buscan la experiencia más ‘cool’ posible para el cliente: libros, revistas, juegos, conexión a Internet, etc.

Y todo esto en un negocio, como éstede los libros, que parece tendente a desaparecer con el tiempo, o al menos a ver significativamente disminuidas sus ventas. Crear nuevos negocios debe fundamentarse en esta lógica de desobediencia creativa, aplicada sobre una base de sentido común (empresarial, se entiende). Los negocios no se realizan como dictan los libros o, por lo menos, no los negocios innovadores. La fábrica de nuevos negocios se llama: prueba y error. Prototipos, ideas y proyectos arriesgados, alocados, absurdos, rápidos. Ensayo, error, ensayo, error y, de pronto, ¡ funciona!

Créditos de la fotografía: alexblanck en Flickr (bajo licencia Creative Commons)

 

3 comentarios

  1. quizás hay que estar un poco loco para innovar.

    Genial post!!!

  2. Muchas gracias, Gonzalo.

  3. Pilgrim says:

    A mi tambien me ha encantado. A veces haces cosas geniales.

Deja tu comentario